Kernpunten uit het boek Als God renoveert van de Canadese priester James Mallon, een van de belangrijkste materialen van Missionaire Parochie.
Deel 5
De missie van de Kerk is om mensen tot leerlingen van Jezus te maken. Dat heet evangelisatie en het is een expliciete opdracht van Jezus. Helaas zijn de meeste parochies deze opdracht vergeten. Dat is raar, want evangelisatie is de basis voor de opbouw van de Kerk en van het Rijk van God. God wil de harten van mensen veranderen. Maar hoe kun je aan die verandering bijdragen, als je eigen hart niet echt geraakt is door Jezus?
Samenvatting van het Evangelie
Evangelisatie gaat niet louter om kennis. Het leidt tot een ontmoeting met Jezus. Het Evangelie kan samengevat worden met de persoon van Jezus:
met wie Hij is,
wat Hij gedaan heeft,
wat Hij zegt,
wat Hij ons geeft en
waartoe Hij ons uitnodigt.
Als je Hem kent heb je een morele plicht om dat aan anderen door te geven. Jezus zelf draagt het je op. Jij hebt een missie die voortvloeit uit je doopsel ! Dat hoeft echter niet zwaar te zijn, want als je ergens enthousiast over bent, dan wil je dat toch zeker vanzelf met anderen delen?
Eeuwenlang overgelaten aan anderen
Dit klinkt misschien niet erg katholiek. Dat komt omdat de gemiddelde parochiaan zijn missie eeuwenlang aan religieuze ‘professionals’ heeft overgelaten, aan priesters, missiepaters en missiezusters. De betrokkenheid van parochianen bij de missie bleef beperkt tot fondsenwerving en gebed. Toch verkondigt ook de Katholieke Kerk al decennia de noodzaak van breed gedragen evangelisatie.
Maar om iets uit te kunnen delen moet je het eerst zelf ontvangen hebben. Je kunt en wilt pas evangeliseren als je zelf bent geëvangeliseerd. Ook vaste kerkgangers kunnen nieuwe evangelisatie nodig hebben om de inhoud van hun geloof bewuster te leren beleven. In een parochie waarin alleen de ‘professionals’ het inhoudelijke werk doen, draaien de overige gelovigen op routine. Ze zijn naar binnen gericht, zonder aan missie te denken en soms zelfs zonder persoonlijke relatie met God. En het is nogal een uitdaging voor een parochie om zo’n diep ingesleten cultureel patroon te veranderen.
Ruimte bieden aan God
Dus meer gelovigen zouden echt geraakt moeten zijn door Jezus. En wie ‘geraakt’ is, wordt uitgenodigd om andere keuzes te maken. God wacht tot jij Hem op de één of andere manier antwoord geeft, tot je op je eigen manier ‘ja’ zegt tegen God en zoekt naar passende manieren om met Hem door het leven te gaan. Het is Gods vraag en jouw antwoord. Dit wordt ‘het kerygma’ genoemd. Kerygma is Grieks voor ‘verkondiging’, maar het gaat dieper dan horen. Het is jouw ontmoeting met Jezus en jouw antwoord aan Jezus en aan Gods liefde. Mensen helpen om tot zo’n ervaring te komen, dat is het doel van evangelisatie en de missie van de Kerk. Alles in de parochie zou God ruimte moeten bieden om zijn vraag te stellen en mensen aan moeten moedigen om die vraag met ‘ja’ te beantwoorden. De rest komt later wel.
Gods liefde en jouw wederliefde
Vanaf je eigen jawoord, dat kerygma-moment, brengt je geloof in Jezus nieuw leven in je voort. Doordat jij ‘ja’ hebt gezegd. Daarna zal God je leiden en uitnodigen om verdere stappen te zetten. Dat is een proces van bekering, zoals dat heet. Het woord ‘bekering’ heeft vanuit het verleden een negatieve lading gekregen, maar het staat juist in het licht van Gods liefde, die verlangt naar wederliefde. Bekering zal je er ook toe aanzetten om op jouw beurt het verhaal van Jezus door te geven, op een manier die bij jou past.
Mallon voegt hier nog aan toe dat evangelisatie altijd trinitair is, en dat geldt ook voor het kerygma. Jij staat in relatie met alle drie de Personen van de Heilige Drie-Eenheid. Je mag Hen alle drie persoonlijk welkom heten in je leven, elk met een eigen accent. Het hele parochieleven zou een verwijzing naar de Drie-ene God moeten zijn.
Vanuit het Hart van de Drie-eenheid
Zodra de Kerk teveel naar zichzelf gaat verwijzen - naar tradities, prestaties, bezittingen of regels - raakt zij uitgehold en zal zij afsterven. De verwijzing naar de persoon van Jezus en de universele uitnodiging om te leren leven vanuit het hart van de Heilige Drie-Eenheid, maakt de Kerk uniek. Het doorleefde geloofsgetuigenis, dat als het goed is in alles verweven is, maakt haar geloofwaardig.
Patricia Willems
Dit artikel put vooral uit de bladzijden 36 t/m 45 in het boek Als God renoveert.
Uit Bouwen aan de Nieuwe Aarde 2024-3